Myynti on laji jossa osallistujia on lukematon määrä, mutta itse tuloksentekijöitä on vähän. Tässä blogipostauksessa käydään läpi myyjälle tärkeimmät ominaisuudet ja selvitetään voiko kuka tahansa oppia hyväksi myyjäksi!
Mitä myynti on?
Aluksi on hyvä käydä läpi, että mitä se myynti oikeastaan on?
Allekirjoittanut mieltää myynnin ennen kaikkea asiakkaan auttamiseksi. Asiakkaalla on yleensä jokin ongelma, johon hän haluaa ratkaisun. Myyjän tehtävänä on auttaa asiakas pääsemään pisteestä A pisteeseen B.
Kuulostaa yksinkertaiselta, eikö vain?
Käydään seuraavaksi läpi ominaisuudet, jotka mielestäni hyvällä myyjällä olisi hyvä olla kunnossa. Kaikki listalla olevat ominaisuudet ovat tärkeitä, jonka vuoksi ne eivät ole missään tietyssä arvojärjestyksessä.
Kunnianhimo
Jokainen joka on joskus tehnyt myyntiä tietää sen, että myynti on tulosurheilua. Vaikka tekisit asiat kuinka hyvin tahansa, loppupeleissä kaupat ratkaisevat sen, oletko hyvä myyjä vai et.
Hyvällä myyjällä on hyvä olla tervettä kunnianhimoa tekemistään kohtaan. Tavoitteiden asettaminen ja niissä pitäytyminen ovat avainasemassa menestymisen kannalta.
Vastoinkäymisten sietäminen
Niin myynnissä kuin elämässä ylipäätään, vastoinkäymisiä on opittava sietämään. Jokainen osaa ja pystyy tekemään kauppaa, kun kaikki menevät nappiin. Silloin kun asiat eivät mene suunnitellulla tavalla, testataan myyjän kanttia.
On hyvä muistaa, että suurempi osa kaupoista kaatuu, kuin menee maaliin. On siis vain jaksettava tehdä ne jokapäiväiset työt ja uskottava prosessiin. Mitä enemmän jaksaa yrittää, sitä todennäköisemmin onnistumiset tulevat.
Jatkuva oppiminen
Jos haluamme olla hyviä myyjiä, on meidän kyettävä oppimaan ja uusiutumaan. Myynti on muuttunut vuosikymmenten saatossa ja tulee muuttumaan jatkossakin.
Mikäli jämähdämme paikoilleen, emmekä halua oppia uutta, jäämme vääjämättä kehityksestä jälkeen. Uteliaisuus ja jatkuva oppiminen on siis hyvä pitää mielessä.
Vuorovaikutustaidot
Myynti on suurimmalti osin vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Oli meillä sitten kuinka hienot järjestelmät ja prosessit tahansa, niin jos emme kykene laadukkaaseen vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa, olemme pulassa.
Mitä enemmän myyntiä tekee, sitä paremmiksi vuorovaikutustaidot kehittyvät. Tärkeintä on muistaa olla oma itsensä ja kuunnella asiakasta.
Oman tuotteen/palvelun tunteminen
Kun haluamme tehdä tuloksekasta myyntiä, on meidän silloin tiedettävä tasan tarkkaan mitä me myydään ja miksi.
Hyvä myyjä tuntee oman tuotteen/palvelun läpikotaisin ja osaa kertoa siitä asiakkaalle tarvittavat tiedot. Tämä lisää myös itsevarmuutta tekemiseen.
Rohkeus
Myynnissä tulee tilanteita, joissa hiukan jännittää ja mietityttää että mitäköhän tästäkin tulee. Näissä tilanteissa on oltava rohkea.
Rohkeudella tarkoitan sitä, että esimerkiksi uskaltaa lähestyä potentiaalista asiakasta kasvotusten, sähköpostitse jne. Hyvän myyjän on myös kyettävä rohkeasti klousaamaan kaupat.
Olla oma itsensä
Ihmiset arvostavat aitoutta ja rehellisyyttä. Siitä syystä on tärkeää olla täysin oma itsensä myyntitilanteissa.
Myyjiä ja myyntiprosesseja on maailma täynnä, mutta se millä tästä pystyy erottautumaan on se, että on oma itsensä. Tärkeintä on tehdä myyntiä omalla tavallasi.
Voiko kuka tahansa siis oppia hyväksi myyjäksi?
Jos on tahtoa ja halua oppia, on mahdollista tulla hyväksi myyjäksi. Myynti ei ole kuitenkaan se kaikista helpoin tie, mutta varmuudella se on ainakin opettavainen ja siitä on hyötyä elämän eri osa-alueilla! Kun keskityt edellä mainittuihin ominaisuuksiin, olet askeleen lähempänä menestystä!
Jos kaipaat omaan myyntiisi uusia näkökulmia tai haluat oppia myynnin perusteet, laita minulle tästä viestiä niin ryhdytään hommiin!